Teszteld magad-                           A telefonfüggőség kritériumai

2019.11.09

Napjainkban mind a gyermekek, mind pedig a felnőttek életére lehet negatív hatással a fokozott telefonhasználat. Biztos a Te környezetedben is vannak olyanok, akik érintettek ebben a problémában, vagy lehet, hogy Te magad is hadilábon állsz az okostelefon használata terén? 


Melyek azok szokások, viselkedésmódok melyek esetén felmerülhet a gyanú, hogy Te magad is érintett vagy a problémában? 


4+1 tünet, mely telefonfüggőségre utal


1. Olyankor is hajlamos vagy elővenni és nézegetni a telefonod, amikor éppen unatkozol, vagy más dolgod lenne. Jellemző rád az is, hogy időnként közlekedés közben, és társaságban is nézegeted a közösségi oldalak felületeit. Időnként megjegyzéseket is kapsz ezzel kapcsolatban.


2. Ha előfordul, hogy otthon marad a telefonod, vagy  más okból kifolyólag nem lehet nálad, ez feszültséget, ingerlékenységet, szorongást vált ki.



3. Abban az esetben, ha nincs nálad a telefon, vagy nem használhatod éppen, azt érzed, hogy egyre jobban hiányzik, valamint kíváncsisággal tölt el "mi történt a közösségi oldalon távolléted ideje alatt". Időnként arra gondolsz, lehet, hogy azóta fontos történésekről maradtál le. Így egyre nagyobb vágyat érzel arra, hogy elővedd telefonod és böngészésbe kezdj.


4. Ébredés után az első dolgod az, hogy megnézed mi történt a közösségi oldalakon, és elalvás előtt telefonnal a kezedben zárod a napot.


5. Próbáltad már csökkenteni a telefonhasználatot, de eddig sajnos minden próbálkozásod kudarccal zárult. 


Amennyiben a fenti állításokra többnyire igennel válaszoltál, érdemes minél előbb cselekedni! ;) 




Mit tehetünk ellene? 



1. Szembesülj a tényekkel!


Egy applikáció, amely méri, hogy mennyi időt használjuk telefonunkat napi szinten, nagyon nagy segítségünkre lehet, és időnként sokkolhat is bennünket. Próbáld ki! Könnyen előfordulhat, hogy egy olyan napon is, amikor Te úgy észleled, hogy nem töltöttél sok időt telefonozással, a nap végén egy olyan időtartamot mutat a kijelző, ami után bűntudatod támad, mert arra gondolsz, hogy ezalatt az idő alatt sokkal hasznosabb és fontosabb dolgot is tehettél volna!


A Play Áruházból ingyenesen letölthető alkalmazás: 


https://play.google.com/store/apps/details?id=com.smartertime.phonetime



Az alábbi alkalmazás azon túl, hogy méri a telefonhasználattal töltött időt hosszát, azt is megmutatja, hogy mely oldalakon mennyi időt töltöttél. 


2. Szabj határokat! 


Térbeli és időbeli határokról is gondoskodnunk kell, mit jelent az egyik és mit a másik?

Hasznos térbeli határ lehet például az, hogy a hálószobába nem viszed be a telefont, vagy, ha beviszed, abban az esetben nem viszed be az ágyba, és nem az ágy mellett lévő éjjeli szekrényen tárolod, karnyújtásnyira magadtól. 

Időbeli határ esetén kitűzheted célként, azt, hogy milyen időintervallumban használod a telefont, pl.: csak 9-, és akkor el tudod kerülni azt, hogy már rögtön ébredés után a közösségi oldalak felületeit böngészd, és azt is érdemes meghatározni, hogy naponta mennyi időt adsz magadnak telefonhasználatra. 


Vágj bele még ma! ....Mert...




Felhasznált szakirodalom:

Jorgensen, A. G., Hsiao, R. C. J., & Yen, C. F. (2016). Internet addiction and other behavioral addictions. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 25(3), 509-520.